Allmänna villkor
§1 Användning av tjänster
Xpress Livs Skandinavien AB och dess nuvarande samt framtida dotterbolags (nedan Koncernen) tjänster riktar sig till privatpersoner och företrädare av företag eller myndigheter som avser att köpa livsmedel och förenliga varor. Tillgång till butikerna kan beviljas fysisk person med ett giltigt svenskt Mobilt BankID (nedan Kunden eller Kund). Genom att följa med Kund som låser upp entrédörren med hjälp av sitt Mobila BankID så är även denna skyldig att följa dessa villkor (nedan Besökaren eller Besökare). Efter att ha låst upp entrédörren till en av Koncernens butiker, eller efter att ha genomfört ett köp i en av Koncernens snabbkassor, så registreras ett konto i Kundens personnummer.
Med butiker avses i dessa villkor lokaler som ägs, arrenderas, hyrs eller på annat sätt kontrolleras av Xpress Livs Skandinavien AB eller dess nuvarande samt framtida dotterbolag.
§2 Tillgång till butikerna
§2.1 Samtycke
I samband med att Kunden använder sitt Mobila BankID för att låsa upp entrédörren till en av Koncernens butiker eller genom att följa med Kund in, samtycker denna med dessa allmänna villkor i sin helhet.
§2.2 Medföljande besökare
Kunden tar fullt ansvar för eventuella Besökare som denna låter släppas in i butikerna genom att denna låser upp entrédörren med sitt Mobila BankID. Om medföljande Besökare uppdagas stjäla från butiken i fråga så har Koncernen fullständiga rättigheter att fakturera Kunden det försäljningsbelopp som de stulna varorna uppgår till.
§2.3 Spärrande
Koncernen har fullständiga rättigheter att spärra personnummer tillhörande Kund som inte fullgjort sin del av avtalet eller Koncernen anser uppfört sig på ett sätt som inte är lämpligt. Kund som är spärrad har förverkat sin rätt att låsa upp entrédörren till butikerna och är förbjuden att följa med som Besökare.
§2.4 Övervakning
Samtliga av Koncernens butiker är videoövervakade i förebyggande syfte och för att Koncernen skall kunna följa upp vad som skett i butiksområdet. Videoinspelningarna behålls så länge Koncernen anser är lämpligt.
§2.5 Vandalism
Vid direkt eller indirekt, avsiktlig eller oavsiktlig skadegörelse som åstadkommes av Kunden eller medföljande Besökare som kan medföra kostnader eller uteblivna intäkter för Koncernen kan Kunden åläggas viten på upp till ett hundra tusen kronor (100 000 SEK). Detta inkluderar, men begränsas ej, till indirekt skadegörelse på passersystem eller kassaregister som på grund av skadegörelsen utgör hinder för Koncernens verksamhet.
§3 Betalningsvillkor
§3.1 Försäljningsbelopp
I samband med köpet registrerar Kunden sina varor med hjälp av ett kassaregister i butiken i fråga. Det belopp som kassaregistret visar är det försäljningsbelopp som gäller. Om det finns omständigheter som gör att Kunden inte går med på att betala beloppet kan denna ångra enskilda varor från kvittot, eller makulera hela kvittot. Kyl- och frysvaror som inte betalas skall alltid plockas tillbaka till sina ordinarie platser.
§3.2 Betalmedel
Betalning sker alltid via Betalkort eller Swish i samband med köpet. Kredit kan inte beviljas. Ifall det i efterhand uppdagas att Kunden stulit varor från butiken i fråga så har Koncernen fullständiga rättigheter att fakturera försäljningsbeloppet samt en handläggningsavgift om ett hundra kronor (100 SEK) i efterhand och vidta rättsliga åtgärder. Vid utebliven betalning har Koncernen rätt att ta ut förseningsavgift om ett hundra kronor (100 SEK). Om ärendet blir föremål för indrivning av inkassobolag är Kunden betalningsansvarig för kostnader som kan hänföras till detta.
§4 Behandling av personuppgifter
Koncernen behandlar alla personuppgifter som skickas in digitalt eller fysiskt. Samtliga kvitton, oavsett status, sparas i minst sju år (7 år) för att Koncernen skall kunna fullgöra sin bokföringsskyldighet. Om Kunden önskar att dess personuppgifter raderas från Koncernens system så raderas Kundens personliga konto, men kvitton och signeringar via BankID som är kopplade till Kunden kvarstår.
§5 Kontakt
Xpress Livs Skandinavien AB
Org. Nr. 559265-6556
Moms Reg. Nr. SE559265655601
Postadress: Tullgatan 18, 852 31 Sundsvall
Alla pressförfrågningar: press@xpresslivs.se
Övriga ärenden: info@xpresslivs.se eller 060-58 76 76
